רעיון לסטארט-אפ (Ideation)
הבסיס לסטארט-אפ הוא רעיון.
ישנן שיטות שמאפשרות לנו למצוא רעיונות ואולי אף לחדד אותם.
חישבו על הפעמים האחרונות בהם אמרתם לעצמכם ״איך יכול להיות שלא המציאו דבר כזה?״
חישבו על הפעם האחרונה שהייתם בחו״ל ואמרתם לעצמכם - ״איך זה עוד לא הגיע לישכראל?״
חישבו על הפעם האחרונה שאמרתם לעצמכם - ״אני יכול/ה לעשות את זה טוב יותר!״
בדיקת היתכנות (Feasibility / Validation)
בדיקת היתכנות היא החלק המאתגר ביותר בהקמת סטארט-אפ.
הבדיקה תאפשר לך להבין עד כמה הרעיון כדאי מבחינה עסקית, עד כמה הוא מתאים למשתמשים, האם משתמשים היו מוכנים לשלם עליו.
דבר נוסף, חשוב לבחון מי הם המתחרים של הסטארטאפ- שלך? האם יש מקום למיזם נוסף בשוק? האם יש בכלל מתחרים?
הבדיקה אמורה להתמקד בפרמטרים הבאים - היתכנות טכנולוגית, כדאיות עסקית, שימושיות של המשתמשים
צוות מנצח (Team)
סטארטאפים נבנים על ידי אנשים. ולכן, חשוב למצוא את האנשים הנכונים שיקחו את המיזם יחד איתכם קדימה:
1. למצוא אנשים שהיו בנקודה שלכם ועברו את השלבים המאתגרים של בדיקת ההיתכנות, גיוס משקיעים, פיתוח טכנולוגי
2. למצוא אנשים בתחום אליו אתם הולכים - אין חכם כבעל ניסיון
גיוס משקיעים (Fund Raising)
לאחר שהגדרנו את הרעיון, ביצענו בדיקת היתכנות והקפנו את המיזם בצוות מנצח, ברוב המקרים נרצה לגייס משקיעים לסטארט-אפ.
גיוס משקיעים נועד להאיץ את קצב ההתקדמות של המיזם ולנתב תקציבים נוספים להתפתחות המוצר.
לאחר גיוס כספי משקיעים למיזם, ברוב המקרים, היזם לא ישלם יותר עלויות נוספות של התקדמות המוצר.
בתמורה לכך, משקיעים לוקחים אחוזים מהחברה ומצפים שהחברה תצמח למימדים שיכפילו להם את הכסף x10 / x50 / x100.
ככל שנגיע למשקיע עם בדיקה מקיפה יותר וצוות חזק יותר, כך גדלים הסיכויים שלנו גם לגייס משקיע וגם לגייס את הכסף באבלואציה גבוהה יותר
*אבלואציה (Evaluation) - הערכה או שווי גדול יותר למיזם
התאמה לשוק (Product Market Fit)
סיימנו סבב גיוס ראשון - מזל טוב!
איך ממשיכים מכאן?
למען האמת, רוב השלבים חוזרים על עצמם - אנחנו נרצה להעלות רעיונות חדשים למוצר, לבחון את ההיתכנות שלהם, לגייס צוותים נוספים (פיתוח, עיצוב, מכירות, שירות לקוחות וכו׳), ולגייס עוד משקיעים.
מה כן חשוב לזכור בכל האיטראציות האלו? את ההתאמה לשוק.
העולם משתנה כל הזמן, ומהר. לכן, חשוב להישאר עדכניים, להביא פתרונות חדשים למשתמשים, להעניק להם ערך ולחדש כל הזמן - אל תשארו מאחור.