לפני שאנחנו מסבירים למה אפיון טכנולוגי או אפיון פונקציונאלי בהקמת סטארט-אפ הם כל כך חשובים, נסביר מה הוא אפיון.
מה הוא אפיון פונקציונלי?
אפיון פונקציונלי הוא השלב שבו אנחנו מגדירים ביחד את המוצר ועונים על כך השאלות שאפשר לענות עליהן עוד לפני תחילת הפיתוח.
האפיון נועד למנוע אי הבנות בין היזם לחברה איתה הוא עובד ומאפשרת לשני הצדדים לדעת מה צד אחת נותן ומה הצד השני מקבל.
אפיון אפליקציה הוא הזמן שלנו להיכנס לעולם שלך, והזמן שלך להיכנס לעולם שלנו.
ביחד עם חברת פיתוח אפליקציות / חברת תוכנה, ניתן לשלב את העולם שלך עם העולם הטכנולוגי.
חלק מהשאלות עליהן אנחנו מנסים לענות באפיון בתור חברה לאפיון פונקציונאלי:
איך יעבוד המוצר?
אילו מסכים יהיו באפליקציה?
באיזו טכנולוגיה נפתח את האפליקציה?
איזה מידע נכון לשמור על המשתמש באפליקציה?
מה הם המודלים העסקיים אותם אנו רוצים לפתח באפליקציה?
האם נדרש פאנל ניהול לאפליקציה?
אם נדרש פאנל ניהול, מה היכולות של פאנל הניהול? ועוד המון שאלות.
אז, למה אפיון טכנולוגי / אפיון פונקציונאלי הוא כל כך חשוב בהקמת סטארט-אפ טכנולוגי?
תיאום ציפיות מסמך האפיון הוא המסמך שמגדיר את כל החלקים ואת כל תכנית הפעולה לקראת הפיתוח של המוצר. לא משנה עם איזו חברה תעבדו – ככל שהאפיון יהיו מדוייק יותר ומקיף יותר, כך 2 הצדדים – אתם וחברת התוכנה – תתנהלו בצמוד למסמך כתוב ומסודר.
הצעות מחיר מכירים את המושג ״להשוות תפוח לתפוח״? אז אפיון טכנולוגי / אפיון פונקציונאלי, יאפשר לך לקבל הצעות מחיר לפיתוח המוצר בצורה רצינית, מבלי לפספס פרטים. בגלל שהאפיון הוא המפרט של מה שתקבלו, כל חברה תדע להגיד לכם באיזה סכום היא יכולה לספק לכם את המפרט שהגדרנו באפיון.
בשביל לפשט את הבנת האפיון ולהבין עד כמה הוא חשוב, אנחנו נוהגים לבצע אנאלוגיה לעולמות אחרים בהם התכנון חשוב לפני תחילת הביצוע. אולי לחלקם אף ייצא לך להתחבר:
״אפיון הוא כמו התכנית האדריכלית שביקשתם מאדריכל לפני שפניתם לקבלן שיבנה את הבית – בלי התוכנית הזו, לא בטוח איזה בית תקבלו״
״אפיון מערכת הוא כמו המתכון להכנת תבשיל שאתם מכינים בפעם הראשונה – אפשר לנחש, אבל זה כנראה ייצא רחוק ממה שניסיתם להכין״
״אפיון אפליקציה היא כמו הכנה מוקדמת לפני השקעה במניה בבורסה – בלי ההכנה המוקדמת, מה שאתם עושים הוא הימור לחלוטין!״
איך עובד תהליך אפיון בחברה שלנו?
פגישות בשביל לענות על כל השאלות שעולות במהלך אפיון, לאורך כל תהליך האפיון, תמיד מלווים אתכם שני חבר׳ה מקצועיים: מישהו/י בצד של UX/UI וחוויית משתמש, ומישהו/י בצד של הטכנולוגיה והפיתוח (בדרך כלל בוגרי יחידה טכנולוגית). מדובר בלכל הפחות 3 פגישות שמטרתן להגדיר את המוצר ואת כל המפרט שלו בצורה המדוייקת ביותר – סיעור מוחות חוזר על פיצ׳רים ויכולות. המטרה היא מכל פגישת אפיון, לצאת עם עוד חומר למחשב ולחקירה.
סקיצה של כל מסכי המוצר על מנת לבטא איפה כל יכולת (פיצ׳ר), כפתור, טקסט או מסך נמצאים? לאן כל כפתור מוביל? איך נפתח כל תפריט? וכדומה – נבצע סקיצה בטכנולוגיות מתקדמות (Adobe XD או Figma). הסקיצה תכיל את כל המסכים של האפליקציה או המערכת.
מסמך טכני מסמך מפורט שמכיל 50-70-100-200 עמודים שמגדירים כל כפתור וכפתור באפליקציה והפעולה שלו, את הטכנולוגיות המומלצות לפיתוח המוצר, את השפה (טרמינולוגיה) בצד הטכנולוגי, כמו גם בעולם התוכן של המוצר. אנחנו מגדירים מי קהל היעד, מה הם סוגי המשתמשים שלנו במערכת, מנגנוני הרשאות, Push Notifications, איזה מידע נשמור באפליקציה, ועוד אינספור שאלות שניתן עליהם את הדעת במהלך התכנון המשותף.
אנחנו כל הזמן מזכירים ללקוחות שלנו שמיזם בדרך כלל מקימים פעם אחת. אם עושים את זה פעם אחת – צריך לעשות את זה נכון. לכן, ריכזנו לכם מספר המלצות חשובות לקראת התחלת האפיון
ההמלצות שלנו לקראת תהליך אפיון פונקציונאלי / אפיון טכנולוגי
הכירו את הצוות איתו אתם הולכים לבצע אפיון טכנולוגי, וודאו שתמיד מלווה אתכם מישהו גם בצד הטכנולוגי וגם בצד של חווית המשתמש
אפיון דורש ידע מקצועי, הבנה של צרכי השוק והבנה טכנולוגית מעמיקה. אל תנסו לכתוב אפיון בעצמכם – זה בזבוז זמן די מוחלט – היעזרו בחברות מומחות ובחבר׳ה מקצועיים
אל תנסו לקבל סדרי גודל של זמנים או עלויות עבור פיתוח אפליקציה בלי שיש לכם אפיון ביד. כל מספר שיינתן לכם – פשוט לא רלוונטי